Avocado toast + upgrades

IMG_1877

Ik. Kan. Het. Niet. Geloven. Morgen (ja, morgen!) vertrek ik richting Singapore en begin ik echt aan die prachtige reis waar ik al zo lang naar uitkijk. Ik ben zó nieuwsgierig naar alles wat ik daar ga zien, beleven, ruiken, horen en proeven, dat zelfs die 24 uur me nu een eeuwigheid lijken. Gelukkig is Tasty Ginger Tales er nog, zodat ik vandaag mijn gedachten kon verzetten met het bedenken van leuke smaakcombinaties voor deze blogpost over mijn favoriete lunchgerecht.

Nu ja, eigenlijk gaat deze post niet enkel over mijn ongeduld en boterhammen met avocado. Ik had in mijn vorige post al aangekondigd dat ik nog een nieuwtje wou delen, dus ik ga jullie niet langer in spanning houden… Na de 4 weken durende stilte, zal mijn blog in een helemaal andere gedaante terugkomen! Een nieuwe lay-out, een nieuwe weekindeling (geen Denken op Dinsdag of Vraag op Vrijdag meer), en een nieuwe naam.

IMG_1841

Ik brak er mijn hoofd al een tijdje over – Tasty Ginger Tales is leuk, maar moeilijk te onthouden (Ginger Fairy Tales is maar één van de vele afgeleiden die ik heb opgevangen) en niet catchy genoeg. Ergens eind september zal ik daarom mijn vernieuwde blog de wereld insturen onder de naam – trrrromgeroffel – ‘The Green Toast’. De nieuwe naam staat symbool voor de vrolijkheid en flexibiliteit van mijn geliefde avocado toast, maar verwijst ook naar het toasten op en het vieren van een groene lifestyle, een duurzame planeet.

Mijn plan was om in deze post mijn basisrecept voor avocado toast te delen, omdat ik het zo’n geweldig en eenvoudig concept vind en er volgens mij veel te veel mensen zijn die het nog nooit gemaakt of zelfs maar geproefd hebben. Ik wou daarnaast één variatie erop delen. Daarom maakte ik 5 variaties, gebaseerd op smaakcombinaties die in me leuk leken, en gaf ik mijn tijdelijke huisgenote (en huidige smaaktester) de opdracht om haar favoriet uit te kiezen. Dat bleek een onmogelijke opdracht, dus besloot ik om toch maar al mijn ideeën te delen. Zie het als een illustratie van het oneindige aantal richtingen dat je met dit basisrecept uit kan!


Avocado toast – Basisrecept

Bereidingstijd: 5 min

Ingrediënten (voor 1 persoon)

  • 2 dikke sneden bruin brood
  • 1/2 avocado
  • 1/2 citroen
  • Peper en zout

Werkwijze

Snijd de avocado in plakjes en druppel er alvast citroensap over, tegen het bruin worden.

Rooster het brood. Ik heb geen broodrooster en doe dat in een pan met anti-aanbaklaag: op een hoog vuur en met een kookpot bovenop de sneden brood, zo worden ze extra krokant.

Beleg het brood met de avocado, plet lichtjes met en vork en bestrooi royaal met zout en versgemalen zwarte peper.

IMG_1835


Avocado toast – upgrades

Gepickelde komkommer en sesam

Snijd een komkommer in zeer fijne schijfjes, best met een mandoline of keukenmachine. Meng 100 ml rijstazijn of appelciderazijn, 100 ml water, een eetlepel suiker en een theelepel zout. Meng dit met de komkommerschijfjes en laat marineren, minstens een uur, maar ideaal een hele dag. Rooster de sesamzaadjes lichtbruin in een droge pan. Verdeel enkele schijfjes komkommer over je avocado toast en bestrooi met geroosterde sesamzaadjes.

Geroosterde tomaatjes en knoflook

Snijd de inhoud van een bakje kerstomaatjes in twee. Meng met 2 eetlepels balsamico-azijn, 1 eetlepel olijfolie en flink wat peper en zout. Leg in een ovenschaal, met de binnenkant van de tomaatjes naar boven. Leg er ook 2 gehalveerde en licht geplette teentjes look tussen. Rooster 45 minuten op 160°C. Beleg je avocado toast met enkele van deze tomaatjes.

IMG_1802

Perzik en amandelen

Snijd een stukje perzik in schijfjes. Hak enkele geroosterde en gezouten amandelen fijn. Upgrade je avocado toast ermee.

Vijg, walnoot en rozemarijn

Snijd een verse vijg in dunne schijfjes. Hak enkele walnoten en wat blaadjes verse rozemarijn fijn. Pimp hiermee naar hartelust je avocado toast.

Sriracha en alfalfa

Verdeel enkele druppels sriracha (of andere pikante saus) en wat scheutjes alfalfa (of andere microgroente) over je avocado toast voor extra pit.

IMG_1874

3 gedachtes over “Avocado toast + upgrades

  1. Pingback: 3, 2, 1… Live! | The Green Toast

  2. Pingback: Boterham met cashewkaas en gepickelde radijsjes | The Green Toast

  3. Pingback: The Green Croque | The Green Toast

Geef een reactie

