Aardbei crumble repen

IMG_1776

Ziezo, eindelijk nog eens een post op Tasty Ginger Tales! En wat voor één… Deze crumble repen zijn geweldig als to-go ontbijt of snel vieruurtje. Ze zijn heel makkelijk te maken en het recept is ideaal om restjes zomerfruit op te maken. Ondanks het feit dat ze min of meer gezond zijn, zijn ze ook nog eens o-ver-heer-lijk!

Oorspronkelijk wou ik dit recept koppelen aan wat achtergrond over voedselverspilling en tips om minder eten weg te gooien, maar in het weekend besefte ik dat het misschien interessanter is om hier even uit te leggen welke gebeurtenissen in mijn leven ervoor zorgden dat mijn blog de laatste week wat op de achtergrond geraakt is. Die blogpost over koken met restjes komt zeker nog, geen zorgen!

Bodem

In mijn vorige blogpost schreef al over de reis die ik binnenkort zal maken (ik vertrek over minder dan een week, ongelooflijk!), maar dat is niet de enige spannende gebeurtenis die me te wachten staat. Ook op carrièregebied zit ik momenteel midden in een tornado. Sinds ik 2 jaar geleden afstudeerde als Master in de Geneesmiddelenontwikkeling, deed ik al een tijdje een job als apotheker en nadien werkte ik aan 2 onderzoeksprojecten aan de universiteit. Ik besef echter meer en meer dat mijn echte interesse in het gebied van duurzaamheid ligt, meer nog dan bij gezondheid. Ik besliste daarom om mijn huidige job op te geven om vanaf oktober een nieuwe studie aan te vatten (Master Milieuwetenschap), gecombineerd met een deeltijdse job in de apotheek.

Crumble

Vorige week kwam alles samen: het beëindigen van mijn onderzoeksproject, het praktisch regelen van mijn nieuwe job, de inschrijving aan de universiteit. Een heel boeiende week dus, maar jammer genoeg veel te weinig tijd om blogposts te schrijven… Deze week ziet er niet veel beter uit, al zal ik op het einde van de week (net voor ik op vakantie vertrek) nog recept posten. In deze post zal ik nóg een nieuwtje aankondigen, dus stay tuned!

IMG_1771

Nog even over deze prachtige repen: ik maakte ze met aardbei, maar je kan hier bijna elk soort fruit of fruitcombo voor gebruiken. Bosvruchten, kersen, pruimen, … Appel & kaneel, banaan & chocolade, mango & kokos, … De mogelijkheden zijn eindeloos! Ik bak de crumble vaak op zondag, snijd repen van verschillende formaten, en bewaar alles in de diepvriezer. Zo heb ik doorheen de volgende weken (oke, meestal is alles binnen de week op) een ontbijt of vieruurtje binnen handbereik.


Aardbei crumble repen

Geïnspireerd op de ‘Berry Bliss Oat Squares’ van Oh She Glows

Bereidingstijd: 15 min         Gaartijd: 35 min

Ingrediënten (voor 9-12 repen)

Vulling:

  • 300 g aardbeien
  • 1/2 tl vanillepoeder of 1 tl vanille-extract
  • 2 el maïszetmeel (maïzena)
  • 1-2 eetlepels agavesiroop, honing, suiker of iets anders zoets (optioneel)

Deeg:

  • 150 g havervlokken
  • 150 g havermeel (je kan zelf havervlokken fijnmalen in een blender of keukenmachine)
  • 1 kl bakpoeder
  • 1/2 kl zout
  • 180 g / 175 ml appelmoes **
  • 30 g kokosolie of margarine, gesmolten
  • 90 g agavesiroop of ander vloeibaar zoetmiddel (zoals honing)

Werkwijze

Verwarm de oven voor op 180°C.

Snijd de aardbeien in groffe stukken en laat ze ongeveer 10 minuten stoven in een kleine kookpot, eventueel met een bodempje water. Plet ze met een houten lepel wanneer ze helemaal zacht zijn geworden, voeg het vanillepoeder toe en roer goed. Proef en voeg nog iets zoets toe als je het nodig vindt. Meng het maïszetmeel met 2 eetlepels lauw water. Voeg dit papje toe aan de aardbeien en roer goed met een garde. Zet het vuur af wanneer de ‘jam’ is ingedikt.

Terwijl de aardbeienjam afkoelt, maak je het deeg. Meng hiervoor alle droge ingrediënten (havervlokken, havermeel, bakpoeder en zout). Meng alle natte ingrediënten (appelmoes, kokosolie en agavesiroop) in een apart potje. Voeg droog en nat samen en meng goed.

Leg bakpapier in een vierkante of rechthoekige bakvorm (20 x 25 cm is perfect). Verdeel 2/3 van het deeg over de bodem van de bakvorm en druk goed aan met een lepel of je (bevochtigde) handen. Smeer hierover de aardbeienjam uit. Verkruimel de rest van het deeg over de vulling.

Bak 25-30 minuten op 180°C, tot de bovenkant lekker bruin en crunchy is. Laat 10 minuten afkoelen in de bakvorm, en nadien op een rooster. Wanneer de crumble volledig afgekoeld is, kan je hem gemakkelijk in repen of vierkantjes snijden.

Je kan de repen enkele dagen in de koelkast bewaren, of veel langer in de diepvriezer. Zo heb je altijd een ontbijt om mee te nemen op drukke ochtenden.

** Ik maakte de appelmoes à la minute: 2 appels schillen en in schijfjes snijden, in een bodempje water laten garen en fijnmixen in de blender of keukenmachine.

IMG_1765

Geschatte voedingswaarde (per reep, op basis van 12 repen): energie 163 kcal, eiwitten 3 g, koolhydraten 26 g, suikers 13 g, vetten 4 g, verzadigde vetten 2 g, vezels 3 g

3 gedachtes over “Aardbei crumble repen

  1. Pingback: Avocado toast + upgrades | Tasty Ginger Tales

  2. Pingback: Avocado toast + upgrades | The Green Toast

  3. Pingback: Aardbei crumble repen | The Green Toast

Geef een reactie

