Pittige sobanoedels met edamame

IMG_1691

In september zal het even een stuk stiller worden op deze blog. Over minder dan 2 weken vertrek op een 23 dagen durende rondreis van Singapore naar Thailand, dwars door Maleisië. Het is een groepsreis georganiseerd door Joker, die ik zal maken samen met 10 andere jonge enthousiastelingen. Heel spannend, want het is zowel mijn eerste keer Azië als mijn eerste groepsreis. Ik tel letterlijk de dagen af (13!), en in afwachting kook ik constant Aziatische gerechtjes, vaak onder de vorm van noedels: snel, elke keer anders en geweldig lekker.

Ik reis ongelooflijk graag: korte citytrips, wandelen in de Oostenrijkse Alpen, backpacken door Oost-Europa, … Het zijn mijn mooiste herinneringen, en als ik thuiskom begin ik praktisch onmiddellijk mijn volgende reis te plannen. Er is echter één probleem – je voelt me misschien al komen – reizen absoluut niet groen. Omdat ik te nieuwsgierig ben naar de wereld is thuisblijven voor mij geen optie, dus ik probeer nu om ‘groener’ te reizen en zo de ecologische voetafdruk van mijn tripjes onder controle te houden. Hoe? Lees verder!

IMG_1659

Trein en bus als het kan: Snel is het niet, maar openbaar vervoer is (naast wandelen en fietsen) wel met voorsprong de meest ecologische manier van reizen. Voor korte afstanden kan je – mits een beetje zoekwerk- bijna altijd wel een manier vinden om op die manier op je bestemming te geraken. Bovendien kan je de tijd heel leuk spenderen, met lezen over je vakantiebestemming bijvoorbeeld!

CO2-compensatie bij vliegreizen: Met de trein naar Singapore zou toch iets te lang duren, en ook voor een korte citytrip kan het vliegtuig verdomd handig zijn. Ik doe het anders als het kan, maar sinds kort ontdekte ik dat je je CO2-uitstoot kan ‘compenseren’ bij een vliegreis. Sommige maatschappijen bieden deze optie al aan, en je kan dit ook doen nadat je een vlucht geboekt hebt, via Green Seat. Je betaalt via deze website een klein bedrag, afhankelijk van je reisafstand. Dit bedrag wordt dan geïnvesteerd in duurzame projecten in ontwikkelingslanden. Voorbeeld: Mijn twee vluchten in september zorgen samen voor een CO2-uitstoot van maar liefst 1,74 ton (per persoon!). Een compensatie kost me 17 euro, waarmee twee huishoudens in India, Cambodja of Oeganda een jaar lang worden voorzien van duurzame energie. I like!

Eenvoudig logeren: Ik probeer zoveel mogelijk te logeren in lokale hotels, b&b’s of bij mensen thuis, via Airbnb. (Even tussendoor: als je ooit een slaapplaats zoekt in Utrecht kan ik je dit plekje aanraden, mijn beste ervaring met Airbnb ooit) In tegenstelling tot grote, internationale hotelketens, steun je zo de lokale bevolking en geen respectloos massatoerisme.

Eerlijk consumeren: Inkopen doen bij lokale winkeltjes is niet alleen leuker, het geld komt ook rechtstreeks terecht bij de locals. Ik ben voorzichtig met souvenirshops, en koop geen 13-in-een-dozijn namaakartikelen die onder dubieuze omstandigheden geproduceerd werden.

En zoals thuis: Elektriciteit- en waterverbruik beperken, overbodig afval vermijden, mens en natuur respecteren, duurzaam eten … Het zijn gewoonten van thuis die ik ook mee op vakantie neem.

IMG_1669

Ook honger gekregen?


Pittige sobanoedels met edamame

Bereidingstijd: 10 min

Ingrediënten (voor 1 grote portie, of 2 als bijgerecht)

  • 100 g sobanoedels
  • 3 kleine, milde rode pepers ** of een rode paprika
  • 2 pijpajuinen
  • 75 g bevroren edamamebonen (verse sojabonen, vind je in de Aziatische supermarkt)
  • 1 el sesamzaadjes
  • 1 el sesamolie
  • 1 el sojasaus
  • 2 el rijstazijn
  • 1/2 kl sriracha
  • 1 teen look

Werkwijze

Kook de sobanoedels gaar in water met zout of een scheut sojasaus. Doe dit volgens de aanwijzingen op de verpakking, mijn noedels hadden 6 minuten nodig. Kook de edamamebonen de laatste 5 minuten mee (eerst ontdooien hoeft niet). Giet af en spoel goed met koud water.

Snijd intussen de pepers en de pijpajuinen fijn. Meng de sesamolie, sojasaus, rijstazijn, sriracha en geperste look. Rooster de sesamzaadjes kort in een droge koekenpan.

Meng de noedels met de saus en een deel van de pijpajuin en pepers. Proef en voeg eventueel nog wat sojasaus toe voor een zoutere smaak of sriracha voor meer pit. Serveer lauw, met de rest van de pijpajuin, peper en de sesamzaadjes. En eet met stokjes!

** Ik gebruikte rode pepers die ik kocht bij de Aziatische supermarkt, vergelijkbaar met Mexicaanse jalapeño’s: helemaal niet pikant maar wel iets pittiger dan een gewone paprika.

TIP: De noedels zijn ook afgekoeld lekker; verdubbel het recept en je hebt meteen een heerlijke lunch voor de volgende dag.

IMG_1688

Geschatte voedingswaarde (volledige recept): energie 660 kcal, eiwitten 25 g, koolhydraten 88 g, suikers 5 g, vetten 24 g, verzadigde vetten 3 g, vezels 6 g

3 gedachtes over “Pittige sobanoedels met edamame

  1. Pingback: Aardbei crumble repen | Tasty Ginger Tales

  2. Pingback: Aardbei crumble repen | The Green Toast

  3. Pingback: Pittige sobanoedels met edamame | The Green Toast

Geef een reactie

